Suomessa ensisijaiset seksitautien testaamispaikat ovat terveyskeskuksissa, joissa Hivpointin Checkpoint-testauskoordinaattori Sami Tuunaisen mukaan ei edelleenkään osata testata seksitauteja oikein.

Asia selvisi Hivpointin ja Positiiviset ry:n kyselytutkimuksessa. Ainutlaatuinen aineisto valottaa yli tuhannen vastaajan terveyskäyttäytymistä ja hiviin liittyviä asenteita. Kyselyn tulokset julkistetaan järjestöjen yhteisen Seksipertti-kampanjan päätösseminaarissa tänään 28.2.2018.

Hivpointin ja Positiiviset ry:n kyselytutkimus yli tuhannelle homo- ja bimiehelle sekä transihmiselle paljastaa, että seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvat kohtaavat yhä epätietoisuutta ja asenteellisuutta julkisen terveydenhuollon puolella. Kyselyyn vastanneista monilla on aktiivinen seksielämä. Viidesosalla vastaajista seksipartnereita oli yli 10 viimeisen vuoden aikana. Myönteistä on, että moni haluaa pitää terveydestään huolta: neljä kymmenestä vastaajasta kertoo hakeutuneensa seksitautitesteihin.
Huolestuttavaa sen sijaan on, että seksitauteja ei edelleenkään osata testata oikein ensisijaisissa testauspisteissä, kuten terveysasemilla. Terveysasemalla tai työterveydessä testeissä käyneistä vain 40 prosentilla otettiin näyte nielusta ja alle 30 prosentilla peräaukosta.
– Huomionarvoista on, että klamydia ja tippuri voivat tarttua suojaamattomassa seksissä myös peräaukon ja suun limakalvoille. Tartunta ei paljastu perinteisessä virtsatestissä vaan näyte pitää ottaa erikseen kyseiseltä limakalvolta, Sami Tuunainen toteaa.
Terveysasemien käytännöissä on kehitettävää, kertoo Tuunainen.
– Vastausten perusteella vaikuttaa siltä, että testeihin hakeutuvan asiakkaan seksitavoista ei joko uskalleta kysyä tai peräaukosta tai nielusta otettavien näytteiden tarpeellisuudesta ei tiedetä.
Kyselyyn vastanneet kertovat asenteista, jotka voivat heikentää seksitautitesteihin hakeutumista.
– Jos soittaa terveysasemalle, tiukataan, onko oireita. Ellei oireita ole, suhtautuminen on nihkeää ja aletaan neuvotella, mikä testi otettaisiin ja mitä jätettäisiin ottamatta. Näillä sanoin kuvaa moni vastaajista kokemuksiaan terveydenhuollossa. Pitäisi muistaa, että kaikki seksitaudit voivat olla oireettomia – ja silti tarttuvia, Tuunainen jatkaa.
Hiv-tartunnan saaneet kohtaavat ennakkoluuloja myös homoyhteisön sisällä, kysely valottaa.
– Kolme neljästä vastaajasta tiesi, että tehoava lääkitys estää hivin tarttumisen eteenpäin. Silti lähes puolet vastaajista sanoi, ettei voisi kuvitella olevansa seksikontaktissa hiv-positiivisen kanssa, Sini Pasanen, Positiiviset ry:n toiminnanjohtaja kertoo.
– 40 prosenttia kyselyyn vastanneista oli täysin sitä mieltä, että hiviin ja hiv-positiivisiin liittyy edelleen syrjiviä asenteita suomalaisessa homoyhteisössä. Tämä osoittaa, että tiedottamiselle on tarve ja asenteiden muutoksen eteen on työtä tehtävänä, Pasanen toteaa.
SeksiPertti on Hivpointin ja Positiiviset ry:n kolmivuotinen yhteiskampanja, jonka tarkoituksena on edistää homo- ja bimiesten seksuaaliterveyttä, lisätä hiv-tietoutta, parantaa hiv-positiivisten asemaa homoyhteisössä sekä madaltaa kynnystä hakeutua hiv-testiin. Kyselyn tulokset julkaistaan Seksipertti-kampanjan päätösseminaarissa Kiasmassa keskiviikkona 28.2. klo 16.30–19.15. Tilaisuus on kaikille avoin.
STT
Kuva: Pixabay