Vangit saavat omat maksukortit
Vankiloissa siirrytään vankien maksukorttijärjestelmään.
Rikosseuraamuslaitos ottaa vangeille käyttöön MasterCard-pohjaiset prepaid-maksukortit toukokuun 2016 aikana. Samalla vankiloiden kanttiinien kassajärjestelmä uudistuu.
Maksukortti annetaan jokaiselle vangille suljetuissa vankiloissa. Avovankiloissa maksukortti tulee käyttöön niillä henkilöillä, joilla ei ole omaan pankkitiliin kytkettyä pankkikorttia.
Vangin maksukortilla voi tehdä ostoksia vankilan kanttiinissa. Maksukortti käy myös vankilan ulkopuolella kaupoissa, kahviloissa ja junissa eli kaikissa paikoissa, joissa sirullisella maksukortilla maksaminen on mahdollista. Vangit saavat kortin mukaansa myös lomalle tai muulle poistumisluvalle.
Tähän saakka suljetuissa laitoksissa vangin ansiot sekä läheisten lähettämät rahat on maksettu vankitilille, josta kanttiiniostot on vähennetty. Maksukortin käyttöönoton tavoitteena on, että osana vankien kuntoutusta siirrytään jo vankeusaikana harjoittelemaan korttimaksamista. Näin helpotetaan vankien sopeutumista yhteiskuntaan vapautumisen jälkeen. Vangin vapautuessa kortilla olleet rahat siirretään vangin ilmoittamalle pankkitilille tai hän voi käyttää korttia seuraavan kuukauden loppuun saakka, jonka jälkeen kortti lopetetaan.
Maksukortti ei ole varsinainen pankkitili, eikä sillä olevalle rahalle makseta korkoa. Maksukortti on sirullinen kortti, jonka saldon maksupääte tarkistaa maksun yhteydessä. Maksukorttia käytetään henkilökohtaisen PIN- koodin avulla. Kortille ladataan vangin mukanaan tuoma käteinen raha euroina. Rikosseuraamuslaitos maksaa kaikki vangin saamat etuudet maksukortille.
Lahjoitukset vangin omalle IBAN-tilinumerolle
Vangin omaiset ja tukia maksavat viranomaistahot siirtävät jatkossa rahaa vangille suoraan henkilökohtaisen IBAN- tilinumeron perusteella. Vangin tulee itse huolehtia, että oikea IBAN-tilinumero on rahaa siirtävien tahojen tiedossa. Rikosseuraamuslaitoksen keskushallintoyksikön tulotili, jonne aiemmin on voinut tallentaa lahjoituksia vangeille, lakkautetaan, kun maksukortit otetaan käyttöön. Vankilat eivät enää myöskään ota tapaajilta vastaan rahaa. Sakon voi edelleen maksaa vankilassa.
Vankeuslain sekä tutkintavankeuslain mukaan vangilla ei saa olla suljetussa vankilassa hallussaan maksuvälineitä, mistä syystä maksukortti on suljetussa vankilassa toistaiseksi henkilökunnan hallussa, kunnes lainsäädännön muutokset tulevat voimaan. Vanki saa kortin haltuunsa maksaessaan ja poistumisluvalle lähtiessään.
LUE MYÖS:
1€ = 10€ arvosta ilmaiskierroksia ilman kierrätystä!
- Talleta 1€
- Saat heti 50 ilmaiskierrosta Tuohi 1000 -peliin (arvo 0,20€ per kierros)!
- Ei kierrätysvaatimusta!
- Mette-Maritin vangittu Marius-poika: Shokkipäätös!
- Sanna Marin veti herneet nenään lentokentällä – katso kuva!
- Taustalaulajalta suoraa puhetta Dannysta ja Helmistä: “Se on aivan selvää”
- Helena Koivun juhannuksessa surullinen käänne: ”Elämä tuntuu tavallista raskaammalta”
- Tuukka Temonen sai liikuttavan viestin: ”Tapahtui mitä tahansa”
- Katri Riihilahti paljastaa: Tämä asia on Akilta tiukasti kielletty
- Katariina Souri laukoo suorat sanat Susanna Penttilän panobussista – näin reagoi Suski
- Huhumylly TTK:n ympärillä sakenee – onko tässä uusi juontaja?
- Kasinorakastajan blogi: Vastuullisuus on alan suurin vitsi
- Sara Siepin Pyry-puoliso tarjoaa harvinaisen kurkistuksen pariskunnan vauva-arkeen
- Huhumylly TTK:n ympärillä sakenee – onko tässä uusi juontaja?
- Katariina Souri laukoo suorat sanat Susanna Penttilän panobussista – näin reagoi Suski
- Katri Riihilahti paljastaa: Tämä asia on Akilta tiukasti kielletty
- Taustalaulajalta suoraa puhetta Dannysta ja Helmistä: “Se on aivan selvää”
- Helena Koivun juhannuksessa surullinen käänne: ”Elämä tuntuu tavallista raskaammalta”
- Alexander Stubb vaihtaa vapaalle – lomakuva Kultarannasta sai ihastuneen vastaanoton
- Tuukka Temonen sai liikuttavan viestin: ”Tapahtui mitä tahansa”
- Sara Siepin Pyry-puoliso tarjoaa harvinaisen kurkistuksen pariskunnan vauva-arkeen
- Huippukokki Kape Aihinen raivosi asiakkaille ravintolassa: ”Mikä vi*tu sua vaivaa?”
- Kasinorakastajan blogi: Vastuullisuus on alan suurin vitsi