Miss Suomi -kohu kerää kierroksia – Shirly Karviselta suoraa puhetta
Miss Suomen kruunu vaihtoi päätä torstaina, kun organisaatio otti tittelin ja kruunun pois Sarah Dzafcelta.
Uudeksi missiksi kruunattiin 1. perintöprinsessa Tara Lehtonen.
Kohu juontaa juurensa netissä levinneeseen rasistiseksi tulkittuun kuvaan, jossa Sarah venyttää silmiään.
Kuvan yhteyteen oli kirjoitettu ”kiinalaisenkaa syömäs”.
Sarah kommentoi aluksi kohua kertoen, että hänen ilmeensä johtui ”kovasta päänsärystä ja silmäkivuista”.
Myöhemmin Sarah kuitenkin kuittaili ylimieliseentyyliin häntä kritisoineille somessa.
– Jengi heittaa, meanwhile mä Finnairin business-luokassa, Sarah kirjoitti kuvansa yhteyteen.
Päätös vaihtaa missiä on jakanut suomalaisten mielipiteitä jyrkästi.
Esimerkiksi kiinteistökuningatar Kaisa Liski totesi somessa muun muassa ”koko helvetin maan olevan yhtä saatanan mielensäpahoittajaa”.
Nyt somessa kohuun on ottanut kantaa entinen Miss Suomi, Shirly Karvinen, joka on itse puoliksi kiinalainen ja puoliksi suomalainen.
Shirly on jakanut Instagramissa kuvakollaasin, jonka yhteyteen hän on lisännyt ajatuksiaan.
– Alkuun ajattelin, etten halua puuttua koko asiaan. Lopulta tajusin, että mitä järkeä on olla platformi, jos sitä ei käytä tärkeän asian äärellä, Shirly kirjoittaa tekstiosioon.
Shirly kertoo ihmetelleensä, miksei asia herättänyt hänessä kovin suurta reaktiota.
– Huomasin jopa miettiväni, että miksi ihmiset, keitä asia ei edes kosketa, puhuvat siitä.
Hän kertoo jopa vastustaneensa ajatusta kommentoida, vaikka kommenttia pyydettiinkin.
– Kunnes mä tajusin, että mulle rasistiset heitot ja vitsit ovat olleet normaalia koko elämän. Hiljentyminen ja asian väistäminen on opittu reaktio sekä puolustusmekanismi, Karvinen kirjoittaa.
– Mulle on myös venytetty silmiä pilkkana, mua on haukuttu ja alennettu mun kiinalaisen taustan takia.
Missikilpailun jälkeenkin Shirly sai kuulla ikäviä kommentteja.
– Vielä tänä päivänä rasistisia solvauksia löytyy dm-laatikosta säännöllisesti, Shirly viittaa saamiinsa asiattomiin viesteihin Instagramissa.
Hän kuvaa koko jupakkaa ”sirkukseksi”.
– Ihmisten empatiakyvyttömyys ja reflektion puute on musta todella surullista.
Lähde: Seiska
LUE MYÖS:
1€ = 10€ arvosta ilmaiskierroksia ilman kierrätystä!
- Talleta 1€
- Saat heti 50 ilmaiskierrosta Tuohi 1000 -peliin (arvo 0,20€ per kierros)!
- Ei kierrätysvaatimusta!
- Tuukka Temonen sai liikuttavan viestin: ”Tapahtui mitä tahansa”
- Katri Riihilahti paljastaa: Tämä asia on Akilta tiukasti kielletty
- Katariina Souri laukoo suorat sanat Susanna Penttilän panobussista – näin reagoi Suski
- Huhumylly TTK:n ympärillä sakenee – onko tässä uusi juontaja?
- Kasinorakastajan blogi: Vastuullisuus on alan suurin vitsi
- Sara Siepin Pyry-puoliso tarjoaa harvinaisen kurkistuksen pariskunnan vauva-arkeen
- Huippukokki Kape Aihinen raivosi asiakkaille ravintolassa: ”Mikä vi*tu sua vaivaa?”
- Alexander Stubb vaihtaa vapaalle – lomakuva Kultarannasta sai ihastuneen vastaanoton
- Mitä ihmettä: Mika Häkkinen ei puhu Ella-tyttärelleen lainkaan suomea
- IL: Näin muhkean palkkion Sofia Virta sai Erikoisjoukoista
- IL: Näin muhkean palkkion Sofia Virta sai Erikoisjoukoista
- Sara Siepin Pyry-puoliso tarjoaa harvinaisen kurkistuksen pariskunnan vauva-arkeen
- Mette-Maritin Marius-poika kiidätettiin sairaalaan – karu syy sairaalareissulle
- Mitä ihmettä: Mika Häkkinen ei puhu Ella-tyttärelleen lainkaan suomea
- Alexander Stubb vaihtaa vapaalle – lomakuva Kultarannasta sai ihastuneen vastaanoton
- Huippukokki Kape Aihinen raivosi asiakkaille ravintolassa: ”Mikä vi*tu sua vaivaa?”