Peliarvio: Battleborn

Battleborn_X1

Gearboxin kehittämä Battleborn on MOBA-tyylinen räiskintäpeli, joka tarkoittaa verkossa pelattavaa moninpeliä eräänlaisella taisteluareenalla. Mukaan on mahdutettu myös toimiva tarinapeli, yhteistyönä tai yksin pelattuna.

2K_Battleborn_VoidsEdge_CoopTeamwork_1

Borderlands-peleistä tunnetun pelitalon uusin tekele sekoittaa keskenään tietynlaista roolipeli-seikkailupeleistä tuttua hahmonkehitystä yhdistettynä sarjakuvamaisiin hahmoihin, joita löytyy todella moneen makuun. On raskaita tankkeja, kevyempää parantajaa, melee-taistelijoita, pakkaa sekoittavia hirviöitä ja perinteisempää sotilasta, joista jokaisella on omat erikoiskykynsä.

Tarinapeli käsittää yhdeksän tehtävää, jotka ovat pitkänpuoleisia, mutta parhaimmillaan erittäin viihdyttäviä ja etenkin useamman pelaajan yhteistyötehtävänä näistä saa paljon enemmän irti kuin yksin pelatessa. Yksi huono puoli tarinatehtävissä on tehtävän alkaminen täysin alusta, mikäli kuolema korjaa, tai tehtävän päätavoite epäonnistuu, koska pisimmillään tehtävät voivat kestää jopa puolesta tunnista noin tuntiin. Vihollisten määrä on sidottu ryhmäsi kokoon, mutta yksin tuntuu usein siltä, ettei millään ehdi joka paikkaan, joten suosittelen pelaamaan pelikavereiden kanssa.

BattleBorn_Screenshot12

Tarinapelin tehtävät toimivat mainiona ”taustana” moninpeliä varten, kun hahmoja voi opetella omaan tahtiin ja samalla voi tutustua kaikessa rauhassa kehitettäviin ominaisuuksiin, pelihahmon tasojen noustessa.

Moninpelipuoli käsittää kaikkiaan 25 erilaista hahmoa, joista osa täytyy avata kehittämällä ns. Command Rank -tasoa korkeammaksi, suorittamalla tiettyjä haasteita kumulatiivisesti kerrytettynä tai pelaamalla yksinpeliä pelaajan valinnan mukaan. Varsinaiset taistelut ovatkin sitten todella värikkäitä, kun parhaimmillaan kymmenen pelaajaa ottaa kahdessa tiimissä mittaa toisistaan ja silmäkarkkia vilisee ruudulla kiitettävään tahtiin. Pelimuotoja on kolme, joista Incursionissa puolustetaan omaa tukikohtaa ja vastaavasti yritetään tuhota vastustajan linnake. Capturessa taas valloitetaan kartalla olevia pisteitä ja pyritään hallitsemaan niitä ja Meltdown-pelimuodossa saatetaan oman tiimin minioneita perille, toiminnan keskittyessä kartan keskustaan.

BattleBorn_Screenshot13

Peli on rakennettu niin, että jokaisella hahmolla on kolme erikoiskykyä, joista kahta voi käyttää lyhyemmällä viiveellä, kun taas yksi superkyky kestää pidemmän ajan latautua. Kykyjen oikea-aikainen käyttö voi olla käänteentekevä taito taistelujen ratkaisemiseksi, samoin kuin oman kykypuun rakentaminen taistelun edetessä – tosin kaiken toiminnan keskellä ei ole kovin usein aikaa ryhtyä lukemaan kahden kehitettävän ominaisuuden tuomia hyötyjä, vaan valinta on tehtävä nopeasti.

BattleBorn_Screenshot5

Pelimuodot on rakennettu karttasuunnittelua myöten erittäin toimiviksi ja taistelut säilyvät pitkään tuoreina ja viihdyttävinä suuren hahmokavalkadin myötä ja tulevaisuudessa peliä päivittävät dlc-paketit uusien hahmojen ja karttojen myötä tuovat Battlebornille paljon lisää elinikää. Jos pidät sarjakuvamaisesta ja paljon hektistä toimintaa sisältävästä taistelusta monipuolisten hahmojen kera muita ihmispelaajia vastaan, niin sitä herkkua Battleborn tarjoaa pitkäksi aikaa.

2K_Battleborn_RendainCosmicHorrors

Lajityyppi: Räiskintä (FPS)
Ikäraja: 16
Julkaisuaika: 3.5.2016
Alustat: PlayStation 4, Xbox One, PC
Testialusta: PlayStation 4
Kehittäjä: Gearbox
Julkaisija: 2K Games
Pelaajamäärä: 1, verkossa 2-10

loading...